TimoHuhtamki

Matalalla roikkuva hiilinieluhedelmä jää poimimatta

Vaalien alla keskustelu ilmastonmuutoksesta käy kuumana. Vakavaa aihetta lähestyessä ovat vähälle huomille jääneet muutoshalun keskeiset ajurit: inspiraatio ja toivo. Jo Brundtlandin komissio aikanaan määritti kestävän kehityksen. Komission mukaan kestävää kehitystä on sellainen kehitys, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Oli siis löydettävä sellaiset toimintamallit kasvulle, “että se kehitys, josta muutamat ovat päässeet osallisiksi viimeisen sadan vuoden aikana, voi olla tulevaisuudessa kaikkien ulottuvilla.”

Nykyinen ilmastokeskustelun kiertotalousteema painottuu kiertotalouden jäte- ja materiaalikierrätyksen päähän, josta suurille massoille on vaikeaa askarrella kiinnostavaa ja inspiroivaa kokonaisuutta. Materiaalikierrätyksestä puhuttaessa ollaan usein jo oireiden hoidon vaiheessa, sillä tosiasiallisesti kestävä kulutusmallin tulisi rakentua jo tuotteiden elinkaaren varhaisemmissa vaiheissa; muotoilussa, kierrättämisessä ja korjaamisessa. Näistä kaksi viimeistä ovat varsin alihyödynnettyjä, ja ensimmäisenkin osalta vain pieni osa tuotteiden valmistajista on vasta viime aikoina ottanut kestävän kehityksen muotoilustrategian kärjeksi. Tämä pätee aivan erityisesti käyttötavaramarkkinoihin, joissa tuotteen elinkaari mahdollistaa korkean kierrätyspotentiaalin. 

Tiedämme että kuluttaminen on polttoainetta nykyihmisten inspiraatiolle. Juuri siksi kiertotalouden ongelmia tulisi ensisijaisesti ratkaista siellä, missä ihmisten ostohimo ja kestävä kulutusmalli kohtaavat. Siis vertaiskaupassa ja käyttötavaroiden korjausmarkkinoilla. Keskustelu ilman konkreettista ideaa jää usein teoreettiseksi. Kuluttajan näkökulmasta maailmasta puuttuu esimerkiksi paikka, jossa yhdistyvät kuluttajien välinen käytetyn tavaran kauppa ja vähittäis- ja verkkokauppojen outlet- ja palautustuotteiden markkinat. Maailmalla tämä trendi jo näkyy eri brändien ja vähittäiskauppojen kiinnostuksena kytkeytyä osaksi käytetyn tavaran kauppaa. Brändien motivaationa toki on kasvattaa brändipääomaansa pintauttamalla kestävää kehitystä. Vähittäiskaupat taas ovat ymmärtäneet kuluttajien ostopolun alkavan kasvavassa määrin käytetyn tavaran markkinoista. Jos retail ja circular economy laitetaan yhteen, niin isossa kuvassa tulevaisuuden vähittäiskauppa tulee olemaan mitä suurimmassa määrin circuretail, jossa yhdistyvät vähittäis- ja verkkokauppojen palautus- ja ylijäämätuotteet sekä kuluttajien välinen käytetyn tavaran kauppa.  

Mitä mittakaavaan tulee, niin Suomen käyttö- ja erikoistavarakauppa on kuluttajahinnoilla mitattuna noin 20 miljardin euron potti. Kuluttajien välinen verkon vertaiskauppa taasen noin 350 miljoonaa ja tämän päälle kirpputorit ja facebook-ryhmissä käytävä kauppa. Hieman yksinkertaistaen voi sanoa, että käytetyn tavaran kauppa edustaa vain noin 2-3 prosenttia koko kaupankäynnin volyymistä. Kuinka paljon enemmän ostovoimaa, hyvinvointia, ekologisuutta ja hyvää omaatuntoa lisäisimmekään, jos aloittaisimme ostopolkumme useammin käytetyn tavaran kaupasta? Havainnollistavana esimerkkinä mainittakoon elokuussa Helsinkiin muuttanut opiskelija, joka 1500 eurolla osti yksiöönsä internetin markkinapaikoilta skandinaavisen design-sisustuksen ja käyttötavarat. Jos suomalaisen ostaisivat joka toisen käyttötavaratuotteensa ensisijaisesti vertaiskaupassa, kuinka paljon pienempi hiilijalanjälki meillä olisi? 

Kasvava vertaiskauppa olisi siis ympäristön näkökulmasta mitä parhain hiilinielu, jos me suomalaiset vain haluaisimme niin. Tutkimusten mukaan pelkästään Tori.fin kautta kulkeva vertaiskaupan luoma kuluttajien positiivinen ympäristövaikutus vastaa 140 000 Helsinki–New York -välistä lentoa. Siitä huolimatta alennusvetoiset kampanjat onnistuvat tekemään myyntiennätyksiä myös tänä keväänä. Kuluttajan arvovalinnaksi jää, pitääkö kaiken olla uutta. Sen jälkeen kun jokainen julkkis muistaa kysyttäessä todeta ostavansa aina mieluummin käytettyä, niin olemme poimineet tämän matalalla roikkuvan hiilinieluhedelmän. Kiertotalous ja vertaiskauppa pelastaisivat maailmaa, jos me vain haluaisimme niin. 

 

Timo Huhtamäki

 

Kirjoittaja on Tori.fin markkinapaikkajohtaja ja ostaa joka toisen käyttötavaransa käytettynä. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat